Mein Angebot

  • Psychotherapie für Kinder, Jugendliche und (junge) Erwachsene
  • Lerncoaching für Kinder, Jugendliche und (junge) Erwachsene
  • Testpsychologische Abklärungen und Diagnostik für Kinder, Jugendliche und (junge) Erwachsene

Zu meiner Arbeit

Wie kann ich besser lernen? Welches Potential steckt in mir? Wie kann ich meine Fähigkeiten gezielt einsetzen? In meiner Arbeit gehe ich diesen Fragen systemtherapeutisch und zielorientiert nach – um mit meinen Klienten gemeinsam das Lernen so zu trainieren, damit sie zukünftig gerne und mit Freude lernen. Als Pfadfinder-Regionsleiterin konnte ich die Entwicklung von Kindern und Jugendlichen 15 Jahre lang beobachten, verstehen und ihren persönlichen Fortschritt den Fähigkeiten entsprechend fördern. In meiner Forschung habe ich mich theoretisch mit dem Thema Lernen und Gedächtnis befasst. Dies ermöglicht es mir, lerntheoretische Inhalte gezielt für jedes Individuum einzusetzen.

Weitere Informationen

Ausbildung

seit 2020         Eidgenössisch anerkannte Psychotherapeutin, Institut für systemische Entwicklung und Fortbildung (IEF), Zürich
2017 – 2020    Doktorat in Kognitionspsychologie (Dr.phil.), Universität Zürich und Cardiff University (UK)
2013 – 2016    Master of Science in kognitiver Psychologie und Neurowissenschaften und Biologie (M.Sc.), Universität Zürich und University of Bristol (UK)
2014                 Erwachsenenbildnerin, SVEB 1, Schweizerischer Verband für Weiterbildung
2009 – 2013    Bachelor of Science in Psychologie und Biologie (B.Sc.), Universität Zürich

Berufserfahrung

seit 04/2020     Lerncoaching und Psychotherapie bei Lernpraxis AG
2021                  Externe Lehrbeauftragte, Universität Zürich
2014 – 2020     Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Universität Zürich
2014 – 2015     Psychologie-Praktikum, Kinder- und Jugendpsychiatrischer Dienst (KJPD)
2012 – 2017     Psychologische Nachtassistenz und Sekretariat Schlafzentrum für Schlafmedizin, Fluntern Zürich

Ehrenamtliche Tätigkeiten

2014 – 2018     Regions-/Korpsleitung Pfadikorps Hans Waldmann, Zürich
2013                  Experte und Coach Jugend und Sport (J & S), Kursleitung in Lagersport und Trekking
2010 – 2014     Abteilungsleitung Pfadiabteilung Walter Tell, Zürich

Overkott, C., & Souza, A. S. (2023). The fate of labeled and nonlabeled visual features in working memory. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 49(3), 384.

Krasnoff, J., & Overkott, C. (2022). Why do people overestimate the effectiveness of blocked learning? Psychonomic Bulletin & Review, 1–11.

Overkott, C., Souza, A. S., & Morey, C. C. (2022). The developing impact of verbal labels on visual memories in children. Journal of Experimental Psychology: General.

Overkott, C. (2020). Consolidation in Visual Working Memory: How Does it Operate and Can it Be Facilitated? [PhD Thesis]. University of Zurich.

Overkott, C., & Souza, A. S. (2021). Verbal descriptions improve visual working memory but have limited impact on visual long-term memory. Journal of Experimental Psychology: General.

Souza, A. S., Overkott, C., & Matyja, M. (2021). Categorical distinctiveness constrains the labeling benefit in visual working memory. Journal of Memory and Language, 119, 104242.

Work featured in:

Schubert, T. Labels aid visual working memory. Nat Rev Psychol 1, 692 (2022). https://doi.org/10.1038/s44159-022-00135-y

Work under revision:

Overkott, C., & Souza, A. S. (2020). Consolidation is not a ballistic process: Evidence that a distractor task disrupts ongoing consolidation in visual working memory. Revise and Resubmit. Journal of Experimental Psychology: General

Overkott C., & Souza A. S. (2019, November). Evidence Against  All-Or-None Short-Term Consolidation: Consolidation Speeds up with Prioritization and Is Interrupted by a Distractor Task. Poster presented at Psychonomic Society’s 60st Annual Meeting, Montréal, Canada.

Souza A. S., Overkott C. , Matyja M. & Jang, J. (2019, November). Improving Visual Working Memory with Verbal Labeling. Psychonomic Society’s 60st Annual Meeting, Montréal, Canada.

Overkott C. , Matyja M., & Souza A. S. (2019, September). The Labeling Benefit in Visual Working Memory: How Specific do Verbal Labels Need to be?. Poster presented at 21st Conference of the European Society for Cognitive Psychology (Escop), Tenerife, Spain.

Overkott, C., & Souza, A.S. (2018, November). Is consolidation in visual working memory an all- or-none-process? Poster presented at Psychonomic Society’s 59th Annual Meeting , New Orleans, United States.

Souza, A.S., Overkott, C. S. R., & Oberauer, K. (2018, November). When does working memory for visuospatial arrays get better with repetitions? Unlocking the Hebb effect. Psychonomic Socitey’s 59th  Annual Meeting, New Orleans, United States.

Overkott, C. S. R., & Souza, A.S.  (2018, August). Is consolidation an all-or-none process? Examining the interaction between encoding and recall order in visual working memory Poster presented at the 9th European Working Memory Symposium, Pavia, Italy.

Souza, A.S., & Overkott, C. (2018, August). From color terms to color memory: Does labeling in working memory boost episodic long-term memory? Poster presented at the 9th European Working Memory Symposium, Pavia, Italy.

Overkott, C. S. R., & Souza, A. S. (2017, November). Filtering of information in visual working memory: The effect of labelling object features. Poster presented at Psychonomic Society’s 58th Annual Meeting, Vancouver, Canada.

Overkott, C. S. R., & Souza, A. S. (2017, July). Time to consolidate information in working memory and long-term memory. SNSF International Exploratory Workshop on “The crossroads of attention in working memory: consolidation, refreshing and removal”, Ovronnaz, Switzerland.